Narzędzia do zarządzania

Microsoft Exchange 2010 udostępnia nowe narzędzia i funkcje zarządzania, pozwalające ograniczyć koszty pomocy technicznej i dające użytkownikom nowe możliwości. Kontrola dostępu w oparciu o role umożliwia delegowanie uprawnień użytkownikom pełniącym określone funkcje w firmie. Dzięki temu administratorzy mogą przyznać odpowiednim użytkownikom uprawnienia do wykonywania określonych zadań — np. osobom odpowiedzialnym za zgodność z uregulowaniami prawnymi uprawnienia do przeprowadzania wyszukiwania w wielu skrzynkach pocztowych — bez dawania im pełnego dostępu do interfejsu zarządzania Exchange.

W Exchange 2010 wprowadzono też obsługiwany przez Internet panel sterowania Exchange. Panel sterowania Exchange pozwala użytkownikom zarządzać listami Nowe funkcje samoobsługowe w panelu sterowania Exchangedystrybucyjnymi, śledzić wiadomości i edytować informacje osobiste, — czyli wykonywać zadania, z którymi w wielu firmach wiąże się znaczna część wezwań pomocy technicznej.

Ulepszona konsola zarządzania Exchange jest oparta na programie Windows PowerShell 2.0 (zwanym też Remote PowerShell), który umożliwia administratorom uruchamianie poleceń i apletów na komputerach zdalnych.

Wszystkie narzędzia do zarządzania Exchange korzystają z kontroli dostępu w oparciu o role, dzięki czemu użytkownicy mają dostęp wyłącznie do funkcji odpowiednich do pełnionych przez nich ról.

Cechy narzędzi do zarządzania

  • Kontrola dostępu w oparciu o role. Administratorzy mogą delegować zadania do odpowiednich użytkowników zgodnie z potrzebami firmy. Uprawnienia są przyznawane tak, aby umożliwić użytkownikom wykonywanie odpowiednich zadań w Exchange oraz kontrolowanie odpowiednich funkcji w obrębie narzędzi do zarządzania Exchange. Można np. bez trudu tworzyć wyspecjalizowane role dla specjalistów ds. Unified Messaging, personelu pomocy technicznej lub dla administratorów serwerów Exchange i nimi zarządzać, co upraszcza zarządzanie Exchange.
  • Panel sterowania Exchange. Nowe funkcje samoobsługi i delegowania zadań administracyjnych są dostępne przez internetowy panel zarządzania, umożliwiający użytkownikom wykonywanie często pojawiających się zadań bez potrzeby kontaktowania się z pomocą techniczną. Umożliwia to wydajniejszą pracę użytkowników i pozwala personelowi IT koncentrować się na innych zadaniach, ograniczając tym samym koszty obsługi.
  • Zarządzanie grupami dystrybucyjnymi. Użytkownicy mogą tworzyć i usuwać grupy dystrybucyjne, a także zarządzać uczestnictwem i własnościami przy użyciu wygodnego w obsłudze interfejsu internetowego. Użytkownicy mogą pracować wydajniej, a pomoc techniczna otrzymuje mniej wezwań.
  • Moderowane grupy dystrybucyjne. Można wyznaczyć moderatora odpowiedzialnego za przepływ wiadomości wysyłanych w ramach grupy dystrybucyjnej. Każdy może wysłać wiadomość e-mail na alias grupy dystrybucyjnej, ale po wyznaczeniu moderatora każda wiadomość będzie musiała zostać przez niego zatwierdzona przed dostarczeniem do członków grupy. Pozwala to zapobiec rozsyłaniu nieodpowiednich lub niepotrzebnych wiadomości do dużej liczby użytkowników.
  • Śledzenie wiadomości. Użytkownicy mogą śledzić informacje o odebraniu wszystkich wiadomości przy użyciu internetowego interfejsu, co pozwala ograniczyć częstotliwość jednego z najpowszechniejszych wezwań pomocy technicznej.