Ochrona i kontrola informacji

Narzędzia Microsoft Exchange Server 2010 sprawdza wiadomości e-mail w czasie transportu pod kątem poufnych informacji i kontrolują ich przypadkowe lub nieautoryzowane rozpowszechnianie.Użytkownicy mogą tworzyć i odczytywać wiadomości chronione przez   funkcję zarządzania prawami dostępu do informacji oraz odpowiadać na nie   przy użyciu aplikacji Outlook Web App

Użytkownicy mogą tworzyć i odczytywać wiadomości chronione przez funkcję zarządzania prawami dostępu do informacji oraz odpowiadać na nie przy użyciu aplikacji Outlook Web App

Zautomatyzowane wskazówki poczty e-mail informują użytkowników o zasadach i pozwalają zapobiec często spotykanym pomyłkom, mogącym prowadzić do wycieku informacji, np. przypadkowemu przesłaniu poufnych informacji do dużego grona odbiorców lub na adres zewnętrzny.

Reguły transportu zapewniają jeszcze większą kontrolę i mogą automatycznie egzekwować zasady, wykonując odpowiednie zadanie — np. blokując, przekierowując lub modyfikując wiadomości albo przesyłając je do sprawdzenia.

Można również zastosować szyfrowanie przy użyciu technologii zarządzania prawami dostępu do informacji, co pozwala kontrolować dostęp do wiadomości niezależnie od tego, gdzie zostanie ona przesłana. Aplikacja Outlook Web App umożliwia przeszukiwanie i odczytywanie wiadomości chronionych funkcją zarządzania prawami dostępu do informacji oraz odpowiadanie na nie.

Stosowane łącznie, funkcje te pozwalają zapewnić właściwy poziom kontroli wiadomości, dostosowany do potrzeb i do stopnia poufności danych.

Funkcje ochrony i kontroli informacji

  • Rozbudowane reguły transportu. Administratorzy mogą wprowadzać bardziej szczegółowe reguły transportu. Exchange 2010 może np. skanować zawartość programu Office Outlook i używać technologii iFilter, zapewniającej dodatkową obsługę plików w formatach innych firm. Można też tworzyć reguły transportu w oparciu o atrybuty Active Directory użytkownika (takie jak dział, kraj, manager) lub obowiązujące dla określonych typów wiadomości, np. dla powiadomień o nieobecności i elementów kalendarza.
  • Wskazówki poczty e-mail. Ta funkcja umożliwia poinformowanie nadawcy wiadomości e-mail o potencjalnym naruszeniu zasad lub możliwości odebrania wiadomości przez nieodpowiednie osoby. Wskazówki poczty e-mail mogą wygenerować powiadomienie, jeśli np. wiadomość jest wysyłana do dużej grupy odbiorców lub do odbiorcy oznaczonego, jako zewnętrzny, objęty ograniczeniami lub moderacją. Administratorzy mogą również tworzyć wskazówki poczty e-mail generujące niestandardowe powiadomienia zależne od cech konkretnych odbiorców. Funkcja wskazówek poczty e-mail jest dostępna zarówno w aplikacji Outlook Web App, jak i w programie Microsoft Outlook 2010.
  • Reguły ochrony transportu. Reguły ochrony transportu używane łącznie z usługami zarządzania prawami dostępu do informacji w usłudze Active Directory pozwalają administratorom automatycznie stosować wobec wiadomości e-mail ochronę przy użyciu funkcji zarządzania prawami do informacji, działającą też po wysłaniu informacji (obejmuje to również załączniki w formatach pakietu Office i XPS). Reguły te zapewniają stałą ochronę pliku niezależnie od tego, gdzie zostanie wysłany (w obrębie sieci firmowej czy poza nią), i uniemożliwia przesyłanie go dalej, kopiowanie lub drukowanie — zależnie od zastosowanego zestawu zasad usług zarządzania prawami dostępu do informacji.
  • Reguły ochrony programu Outlook. Reguły te powodują, że program Outlook automatycznie stosuje usługi zarządzania prawami do informacji w przypadku wiadomości o określonych nadawcach lub odbiorcach jeszcze przed ich wysłaniem. Dzięki regułom ochrony programu Outlook administratorzy mogą także pozwolić użytkownikom na wyłączenie ochrony w przypadku wiadomości nieuznawanych za poufne. Ponadto, ze względu na to, że wiadomości są zabezpieczane na komputerze lokalnym jeszcze przed przesłaniem do Exchange, reguły ochrony programu Outlook uniemożliwiają zewnętrznym usługodawcom i lokalnym administratorom Exchange odczytywanie poufnej zawartości przesyłanej pomiędzy pracownikami.
  • Obsługa funkcji zarządzania prawami do informacji w aplikacji Outlook Web App. Użytkownicy mogą odczytywać wiadomości chronione funkcją zarządzania prawami do informacji i wykonywać na nich inne działania (odpowiadanie, odpowiadanie wszystkim, przesyłanie dalej, drukowanie, wycinanie i kopiowanie) tak samo, jak w programie Outlook. Do wiadomości chronionych funkcją zarządzania prawami do informacji można uzyskać dostęp w aplikacji Outlook Web App uruchomionej w przeglądarkach Windows Internet Explorer, Firefox, Google Chrome lub Safari (bez potrzeby instalowania dodatków). Aplikacja Outlook Web App udostępnia wyszukiwanie pełnotekstowe, widok konwersacji i okienko podglądu.
  • Ochrona poczty głosowej. W Exchange Server 2010 można użyć usług zarządzania prawami dostępu w ramach Active Directory, by zastosować zasadę Nie przesyłaj dalej w stosunku do wiadomości głosowych oznaczonych odpowiednio przez nadawcę (oznaczenie wiadomości, jako prywatnej) lub w zasadach administracyjnych. Ta funkcja zapobiega przekazywaniu dalej chronionych wiadomości głosowych w formie umożliwiającej odtworzenie do nieupoważnionych osób, niezależnie od użytego programu pocztowego.
  • Odszyfrowywanie w czasie transportu. Umożliwia uzyskiwanie dostępu do wiadomości chronionych funkcją zarządzania prawami do informacji przez agentów transportu w celu filtrowania zawartości, stosowania reguł transportu, skanowania pod kątem wirusów i spamu oraz wykonywania innych funkcji.
  • Odszyfrowywanie dziennika. Odszyfrowywania w czasie transportu można używać także w połączeniu z rejestrowaniem w dzienniku, dzięki czemu raporty przesyłane do skrzynek pocztowych dziennika i archiwów zewnętrznych będą zawierały odszyfrowane kopie wiadomości chronionych funkcją zarządzania prawami do informacji (dotyczy to również załączników w formatach pakietu Office i XPS). Odszyfrowywanie dziennika umożliwia indeksowanie i przeszukiwanie wiadomości chronionych funkcją zarządzania prawami do informacji. Jest to szczególnie istotne w przypadku udostępniania zabezpieczonych danych do celów prawnych.
  • Przeszukiwanie wiadomości chronionych funkcją zarządzania prawami do informacji. Umożliwia indeksowanie i przeszukiwanie wiadomości chronionych funkcją zarządzania prawami do informacji łącznie z nagłówkami, polem tematu, tekstem wiadomości i załącznikami. Przeszukiwanie wiadomości chronionych funkcją zarządzania prawami do informacji jest dostępne w aplikacji Outlook Web App, programie Outlook 2010 (tryb online) i przy użyciu funkcji wyszukiwania w wielu skrzynkach pocztowych.
  • Moderacja. Ta funkcja przekierowuje wiadomości do menedżera lub do zaufanego moderatora w celu sprawdzenia. Osoba sprawdzająca może zatwierdzić lub zablokować wiadomość, a w razie zablokowania przesłać wyjaśnienie z powrotem do nadawcy.
  • Podpisy dynamiczne. Podpisy dynamiczne automatycznie dodają podpis u dołu wiadomości e-mail na podstawie atrybutów nadawcy określonych w usłudze Active Directory. Tę funkcję można również skonfigurować w taki sposób, aby stosowane były podpisy w formacie HTML z zastosowaniem określonych czcionek, logo firmy i innych elementów.